Seriál mezi překážkami: KRÁL TAXIS

22. březen 2016

Seriál mezi překážkami: KRÁL TAXIS

Nejen v kurzu Velké pardubické je mnoho velmi zajímavých překážek, které jsou nejen náročné, ale někdy i velmi ojedinělé. Některé z nich se v průběhu času měnily, jiné se stěhovaly nebo naopak zanikaly. Pokusili jsme se na ně podívat trochu jinak – nejen z pohledu jejich „rozměrů“, ale také jejich zajímavostí nebo třeba původu jejich názvu.

Poslední díl seriálu o překážkách na pardubickém závodišti patří té nejtěžší a nejslavnější překážce v kurzu Velké pardubické – Taxisu, resp. Taxisovu příkopu. Koně jej při nejstarším dostihu kontinentální Evropy překonávají jako čtvrtou překážku dostihu. Před ním musí absolvovat dvě přírodní proutěné překážky, které si jako jedny z mála zachovaly svůj původní ráz, a Malý vodní příkop.

A pak už je tu král. Taxisův příkop, který se skáče jen jednou v roce. Původně se jmenoval Tribunní skok, někdy nazývaný také Velký příkop. Že je skokem obtížným, to zjistili už účastníci první Velké pardubické. Rozpoutala se diskuze, zda překážku nezrušit. Za zachování příkopu se však postavila řada osobností v čele s princem Egonem Thurn-Taxisem, který tehdy měl prohlásit: „Pánové, já tento skok už nikdy překonávat nebudu, a jak se tak dívám kolem sebe, tak vy také ne. Nevidím tedy důvod, proč bychom jej měli rušit a někomu něco ulehčovat.“ Po jeho smrti v roce 1892 byl Tribunní skok právě na počest prince Thurn-Taxise přejmenován na Taxisův příkop.

A přestože hned při první Velké pardubické v roce 1874 vzbudil Tribunní skok velké vášně, vítěz tehdejšího ročníku s ním vlastně problém neměl. Tribunní skok se skákal z druhé strany, místo živého plotu tu byla proutěná překážka. Fantom s anglickým žokejem Georgem Sayersem toho využil a proutěnou překážkou prostě prolezl… Živým plotem byla proutěná překážka nahrazena někdy před rokem 1892.

Taxisův příkop byl až do úprav v roce 1993 dva metry hlubokým a pět metrů širokým příkopem skrytým za 150 cm vysokým živým plotem. Dnešní Taxis je menší. Doskoková hrana byla zmírněna. Příkop je jeden metr hluboký a čtyři metry široký. Živý plot má na odskoku výšku 150 cm, na doskoku 160 cm a je široký 180 cm. Přesto kůň musí překonat vzdálenost téměř šesti metrů (s odrazem až sedm metrů), aby překážku úspěšně zdolal. Pro překonání Taxisu je klíčové správné najetí na překážku a dostatečná rychlost.

Mezi žokeji vzbuzuje respekt, ale i vzrušení. V loňské anketě uvedli Taxis jako nejoblíbenější překážku třeba Jaroslav Myška, Josef Bartoš nebo Pavel Kašný.

Jaroslav MyškaNejoblíbenější překážka je Velký Taxisův příkop. Je to velký zážitek ho skákat.

Josef BartošNejoblíbenější překážka je Taxisův příkop. Skáče se jednou za rok a v největším dostihu, je to obrovská výzva a překonáním této překážky přichází skvělý vnitřní pocit, který neumím popsat.

Pavel KašnýTaxis, úžasný zážitek přes něj letět a snad jediná, na které jsem ještě nespadl.

Kromě velkého Taxisova příkopu koně na pardubickém závodišti překonávají ještě Malý Taxisův příkop (překážka č. 19) a Prodloužený Taxisův příkop (překážky č. 10a, 10b a 10c).

Za přispění Martina Šabaty a ze zdrojů Miloslava Nehyby
Foto: Pavel Balek, Tomáš Kubelka

PŘEDCHOZÍ DÍLY

Taxisův příkop

Prodloužený Taxisův příkop

Malý Taxisův příkop

Taxisův příkop

Taxisův příkop

Mapa překážek



Česká pojišťovna AGROFERT Pardubický kraj Pardubice Česká republika

Novinky e-mailem

Přejete si dostávat novinky do Vaší e-mailové schránky? Vyplňte následující formulář.

Novinky e-mailem

Agrofert park

  • +420 466 797 111
  • Mapa a kontakty

© 2016, Dostihový spolek, a.s. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing

Nahoru ↑